Změna velikosti písma

Drobečková navigace

Aktuality a hlášení rozhlasu > Život v obci > Akce v okolí

Akce v okolí


SEBERYTÍ

Místo
Olomouc
Datum konání
Typ

SEBERYTÍstudentské práce vytvořené v ateliéru grafiky Katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci SEBERYTÍ Tato výstava by se v rámci mladistvého optimismu mohla jmenovat např. Setkání starých dobrých časů s novými dobrými časy. Ale nejmenuje se tak, protože jsem se zalekl málo kontroverzního názvu, který by nejspíš přivodil i málo pozornosti. A protože o takové setkání i pozornost s ním spojenou mi jde, nazval jsem výstavu pro jistotu jinak. Hned v úvodu však musím říct, že seberytí neznamená sebepoškozování. Je to jen metafora obtížného vstupování do média, které si vás později, alespoň některé, svými půvaby snadno ochočí, zatímco jiné odradí. Kdysi jsem takto nazval výstavu studentských linorytů na téma autoportrét, a dnes se ke stejnému názvu vracím s nabídkou poněkud širší interpretace a významu tohoto názvu. Dnes už nejde jen o zachycení výrazu tváře, grimasy nebo anekdoty, které ve vodní hladině najde svůj zrcadlový obraz, nýbrž o pohled pod povrch. Zatímco rytí je společným jmenovatelem či technologickým atributem mnoha grafických technik, předpona sebe charakterizuje kromě jiného prvotní východisko i poukaz k principu jakékoli umělecké tvorby. Když jsem roku 1990 přijal nabídku grafiku učit, stal jsem se brzy ztělesněním známého sloganu: Když se chceš něco naučit, začni to učit. Po jedenácti letech „na volné noze” se novopečený pedagog musel vydat na cestu vlastního sebeobjevování na poli pedagogickém a současně inspirovat sebeobjevování u svých studentů na poli jejich talentu a očekávání. Pokud je jednou z důležitých vlastností pedagoga trpělivost, v grafice to platí dvojnásob. Ale musí se jí vyzbrojit i student. Jinak by nikdy nepochopil princip dvojjedinosti matrice a otisku, těch nevypočitatelných dvojčat, které si někdy dělají schválnosti a jindy se zas dojemně doplňují: dvě těla a jedna duše. Ani by nepřijal jejich hru, kdy se nejdřív zdlouhavě pracuje na něčem, co pak obtisku nezištně předá všechny své vlastnosti, aby však samo zůstalo skryto, nebo dokonce podlehlo technologické zkáze, se kterou se ovšem předem počítá. Všechny tyto atributy, jakkoli jen technologické, ovšem vstupují do smyslu a významu grafických děl, i když jsou jen prvotní podmínkou jejich vzniku. A tento dosti komplikovaný vznik obrazu a jeho DNA se jen těžko vysvětluje tomu, kdo je zvyklý vzít tužku, křídu, štětec nebo počítač a svou práci uzavřít podpisem v přesvědčení, že by eventuální rozmnožení takového artefaktu s odkazem na technologii, díky níž k němu došlo, mohlo zbavit původní ideu jedinečnosti nebo dokonce originality. Grafika má ale jiný smysl a náplň práce. Nepřekáží jí rozmnožení obrazu; naopak ochotně nabízí možnosti svých technik reprodukce, aby se obraz dostal k recipientovi, který si jej chce dopřát jako fragment umění, jenž si může dovolit. Jenže ve škole v takovém pragmatickém rámci umělecká grafika fungovat nemůže. Je jedním z oborů, který rozvíjí technologickou imaginaci, a to bez ohledu na to, co se pak stane. A i když se pak někdy toho nestane příliš mnoho, přece jen ve studentově mysli uvízne jakýsi apel či poznání, že v grafice její formální a jiná omezení jsou vyvážena experimentem, že redukce výrazových prostředků může dokonce být jejím půvabem, jímž se může pyšnit vůči malbě, která má sice možnosti neomezené, avšak nikoli vyvzdorované na technologických imperativech. Je zbytečné dodávat, že grafika je mimo jiné taky filtr, který nutí tvůrce zvážit, jestli tento či jiný obraz za rozmnožení vůbec stojí. Pokud to shrneme: rozmnožení obrazu grafickou technikou není jeho znehodnocením. A i když si jeho multiplikaci dnes grafika už nepřipisuje mezi své trumfy, je převedení obrazu do reprodukční techniky stále vzrušující, i když k tomu, kvůli čemu to celé podnikáme – totiž obrazovému multiplu – nemusíme ani dospět. Neboli: samotné techniky reprodukce obrazu jsou zajímavé natolik, že po nich často ani nechceme, aby obraz mnohokrát reprodukovaly, i když to bylo jejich původním posláním. Každý umělecký obor se vyvíjí tak, že půvab vizí současnosti poměřuje půvabem zapomnění toho, co předcházelo. Nebo to minulé dokonce energicky popírá, byť obvykle dočasně. A současně platí, – a s touto myšlenkou jsem se už víckrát setkal, že v každém novém díle je ve formě subtilních odkazů obsažena – v jakési komprimované podobě – i celá historie oboru. Takže stále začínáme od samého začátku, lákají nás experimenty, současná témata…, ale naše tvorba by měla být taková, abychom tváří v tvář tomu, co předcházelo, nemuseli uhýbat pohledem. Ondřej Michálek

Více

Člověk a víra

Místo
Křížkovského, Velká Bystřice
Datum konání
Typ

Výstava fotografií spolku Člověk a víraFotografický spolek Člověk a Víra se začal rodit v roce 2011. Jeho prvním cílem bylo rozvíjet křesťanskou fotografii jako do té doby opomíjený žánr a přispívat ke kultivaci chování fotografů během církevních obřadů. Spolek zahajoval v Praze se třemi fotografy, rychle se však rozvíjel, a tak v současné době působí už více než 140 členů nynějšího spolku Člověk a Víra (ve věku od 15 do 75 let) po celé ČR a 4 na Slovensku. Fotografové dokumentují všechny důležité události v církevním prostředí v ČR s občasným přesahem do dalších zemí. Své nejlepší práce prezentují na každoroční výstavě na Pražském hradě o adventu, během roku pak putují po dalších místech. Všechny fotografie jsou ke zhlédnutí na webových stránkách www.clovekavira.cz.

Více

Robert Buček - 4+1 / 3+kk

Místo
Olomouc
Datum konání
Typ

4+1 / 3+kkČtyři galerie a kostel Panny Marie Sněžné / tři prostory v centru Olomouce a dvě v budově bývalého jezuitského konviktu. Jeden výstavní projekt představující aktuální tvorbu Roberta Bučka. Vernisáže 3. 3. 2020 17:00 Galerie Ceasar18:00 Galerie XY 19:00 kostel Panny Marie Sněžné 20:00 Umělecké centrum UP - Atrium a Galerie BasementRobert BučekNarozen: 7. 12. 1979, Uherské Hradiště Studia: 1996–2000 Umělecké zpracování keramiky a kamene, Střední odborná škola Luhačovice 2001–2007 Sochařství – volná tvorba, prof. Marius Kotrba, Ostravská univerzita v Ostravě 2006–2008 Pedagogická způsobilost pro 2. a 3. stupeň v oboru výtvarná výchova, Ostravská univerzita v Ostravě 2009–2012 Doktorské studium sochařství, prof. Janusz Kucharski, Akademia Sztuk Pięknych, Wroclaw, PL Když to řeka přinese… Tvorba sochaře Robert Bučka je v pohybu. Strnulost sochy jako definitivní „paměťové“ matérie, může být pro sochaře clonou, skrze niž stále obtížněji proniká světlo nových invencí. Akcentace pohybu, recyklace a fenomén času, se kterou se můžeme setkat v Robertových nejnovějších pracích, ale nemusí vycházet jen z osobní revize sochy jako ustrnulého výpovědního znaku. Nejen sochaři jsou totiž dnes a denně atakováni zběsilou tekutostí doby. Robert Buček na jedné straně bojuje proti těkavé pomíjivosti užíváním „poctivé“ přírodní hmoty, na straně druhé si dynamiku doby přisvojuje. Důležitým aspektem jeho tvorby se tak stává procesuálnost. Záznamy přírodních dějů jsou přeneseny do sochařských struktur a kompozic. Spolupráce uplynulého času a citlivosti uměleckého vnímání zprostředkovává upřímnou zprávu o kontaktu člověka a přírody, o motivech vcítění a pokory. Autor jakoby se v procesu práce s přírodním materiálem stával jeho součástí, navazuje na jeho předchozí existenci a dále ji dotváří (Mikoszewo). Nová kontextualizace ale není radikálním zneužitím materiálu. Sochař s pokorou ponechává přírodě její díl vlivu. Právě spolupráce organických materiálů s lidskou invencí, doprovázená snahou o propojení živelné a racionální procesuálnosti je pro Roberta Bučka typická a otisky tohoto dialogu nalezneme ve většině přítomných prací. Další podstatnou vrstvou Bučkovy tvorby je ohledávání tématu domova. Rozličné architektury a domnělé urbánní struktury vybrušují otázky po tom, co je to domov. Je to místo, kontext, nebo samotný dům-objekt vymezující rámec bezpečí? V Bučkových stavbách asi úplný pocit klidu nenalezneme. I když na první pohled působí bytelně, při druhém ohledání zjistíme, že jsou plné znejisťujícího pohybu, lability, přílišné koncentrovanosti, nebo dokonce invazivní narace, například když velká voda přinese do domu hromadu naplaveného dříví (A river is my favorite neighbour). Sochařův osobní otisk vášně pro tento apropriovaný přírodní materiál však v instalaci otevírá hlubší existenciální témata dotýkající se pomíjivosti v hledání pevné půdy pod nohama. Povodeň totiž může být ohromnou katarzní silou v procesu osobního ulpívání na materiální složce vlastního života… V tvorbě Roberta Bučka nelze opominout duchovní rozměr. Vedle již zmíněných fenoménů časovosti, pokory a lability, se objevují čistě spirituální, a tudíž abstrahované formy. Ve výstavním souboru tuto polohu nejlépe reprezentuje dřevěná plastika pracovně nazvaná Postní intervence do kostela. Prázdný, tedy navýsost produchovnělý prostor je rámován starými, časem nahlodanými trámy, které mohou symbolizovat lidský život, tělesnost, nebo obecně pomíjivé aspekty pobývání člověka ve světě. Záleží pak na nás, kam nasměřujeme pozornost, jestli na hledání dokonalého duchovního středu, nebo na ony dočasné projevy života. Jaroslav Michna

Více

Michaela Terčová: Mezi nebem a zemí

Místo
Zámecké náměstí 775, 78353 Velká Bystřice
Datum konání
Typ

Michaela Terčová žije a pracuje v Ostravě a v Olomouci. Vystudovala Pedagogickou fakultu Palackého univerzity v Olomouci a soukromě studovala u akademického sochaře Karla Lenharta. Působila na Ostravské univerzitě v Ostravě interně od roku 1976 jako docent katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty a externě vyučovala na katedře výtvarné výchovy PdF UP Olomouc. Zabývá se volnou, převážně textilní výtvarnou tvorbou, teorií výchovy, filozofií, estetikou a vyučuje prostorovou a textilní tvorbu. Její vlastní experimentální výtvarná činnost i práce se studenty často přesahuje rámec oboru do malby a do roviny sociální a environmentální. Je členkou Unie výtvarných umělců ČR a Unie výtvarných umělců Olomoucka. Výsledky výtvarné, pedagogické a teoretické práce pravidelně prezentuje na výstavách, konferencích, sympoziích a ve sbornících. Samostatně vystavuje od roku 1990. Její práce jsou zastoupeny v soukromých sbírkách v Česku, Německu, Velké Británii, Švédsku, USA, Austrálii, Indii a Japonsku.Výstava potrvá do 28. 5. 2020. Galeriezet otevřena do 30. 4. pondělí až pátek od 8:30 do 17:00 hod. Od 1. 5. út - pá 9:30 - 18:00, so - ne 11:00 - 19:00, pondělí ZAVŘENO)

Více

Michaela Terčová: Mezi nebem a zemí

Místo
Zámecké náměstí 775, 78353 Velká Bystřice
Datum konání
Typ

Michaela Terčová žije a pracuje v Ostravě a v Olomouci. Vystudovala Pedagogickou fakultu Palackého univerzity v Olomouci a soukromě studovala u akademického sochaře Karla Lenharta. Působila na Ostravské univerzitě v Ostravě interně od roku 1976 jako docent katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty a externě vyučovala na katedře výtvarné výchovy PdF UP Olomouc. Zabývá se volnou, převážně textilní výtvarnou tvorbou, teorií výchovy, filozofií, estetikou a vyučuje prostorovou a textilní tvorbu. Její vlastní experimentální výtvarná činnost i práce se studenty často přesahuje rámec oboru do malby a do roviny sociální a environmentální. Je členkou Unie výtvarných umělců ČR a Unie výtvarných umělců Olomoucka. Výsledky výtvarné, pedagogické a teoretické práce pravidelně prezentuje na výstavách, konferencích, sympoziích a ve sbornících. Samostatně vystavuje od roku 1990. Její práce jsou zastoupeny v soukromých sbírkách v Česku, Německu, Velké Británii, Švédsku, USA, Austrálii, Indii a Japonsku.Výstava potrvá do 28. 5. 2020. Galeriezet otevřena do 30. 4. pondělí až pátek od 8:30 do 17:00 hod. Od 1. 5. út - pá 9:30 - 18:00, so - ne 11:00 - 19:00, pondělí ZAVŘENO)

Více

Vernisáž výstavy

Místo
Zámecké náměstí 775, 78353 Velká Bystřice
Datum konání
Typ

Připravujeme pro vás novou expozici.Jméno vystavujícího a podrobnosti uvedeme, jakmile budou známy.

Více

Výstava

Místo
Zámecké náměstí 775, 78353 Velká Bystřice
Datum konání
Typ

Zveme na výstavu do galeriezet.Jméno vystavujícího a podrobnosti sdělíme.Galerie otevřena denně, kromě pondělí.

Více

Výstava

Místo
Zámecké náměstí 775, 78353 Velká Bystřice
Datum konání
Typ

Jméno vystavujícího a podrobnosti sdělíme. Galerie otevřena denně kromě pondělí.

Více

Vernisáž výstavy

Místo
Zámecké náměstí 775, 78353 Velká Bystřice
Datum konání
Typ

Připravujeme pro vás novou expozici.Jméno vystavujícího a podrobnosti uvedeme, jakmile budou známy.

Více

Lidový rok®

Místo
Zámecké náměstí, Velká Bystřice
Datum konání

XXX. ročník mezinárodního foklorního festivalu.Akce cyklu Hanácký rok v Bystřici. Program bude doplněno Doprovodné programy: řemeslný jarmark, výstavy, pouťové atrakce, regionální gastronomie.

Více